søndag 2. august 2009

IDYLLISKE SLETNETJØNNA, SELBU

Søndag kveld 2. aug tok jeg runden Sletnetjønna, Litjsjøen og Storsjøen som vanlig med kaffe, sjokolade, kikkert og kamera. Tenkte å ta med ei bærspann men greit å sondere terrenget først. Veien opp til Sletnetjønna (Slitntjønna) var delvis igjengrodd, kun spor etter elg og sau, pussig.. Vel framme fikk jeg velkomst av 5 Stokkandkyllinger som skulle vise hvor flink de hadde blitt til både take-off og landing. Det holdt til terningskast 2, men øvelse gjør mester.
På tur ned jaget jeg om en jerpe med kyllinger og et par løvsangere.

Legg merke til på bildet at Selbyggen har forsynt seg kraftig med tømmer i østhellinga. Hele åskammen er ryddet og tømmeret ligger opplinet på myra nedenfor Sletnevollen (se bilde).

Fra en liten kolle vest for tjønna har du nå full utsikt ut over Selbusjøen.

Mens jeg tok kaffepausen tenkte jeg over at jeg faktisk ikke skulle på jobb i morgen. Dvs at jeg kan dra i dette området hver dag om jeg vil og kan. En herlig tanke i grunnen, ta lunch hvor jeg vil og ikke minst så lenge jeg vil.

Lite molter i området så det ble med den neven jeg hadde og nøt på stedet, nam nam. I stedet for molter var myrene tildekket av et teppe med små gule vakre blomster ca 20 cm høye. I fjor plukket jeg ca 6 liter molter i dette området.

Jeg gikk langs Litjsjøen inn til Langsethhytta. Lokket fram både Fuglekongen og Løvmeisen med MP-3 spilleren.
Veien langs Storsjøen var delvis våt og humpete men fremkommelig. Sjøen var stor og fossen fra Dragsjøen hadde god vannføring. Både Strandsnipa og Storsjøhytta var intakt. Ved Langseth (Baro) bensinstasjon unnet jeg meg en baconpølse og drekinj bak disken snakket selbygg. Artig.

2 kommentarer:

  1. hei paps:) ser du har vært på en fin tur igjæn, plokka multer? vi må fær å plokk litt sia, å frys t jul:) her e d lite aktivitet i fjelle, folke e usosial. arg! men, håpa på en fjelltur på søndagen:)

    SvarSlett
  2. Hei, googlet meg fram til den her bloggen, og æ lure på om du kansje har noe mer info om storsjøhytta.. når og av hvem ble den bygd? Er det noen som bruker den i dag? Er oppme den nå å begynt å undres på hvorfor den ser ut til å ikke vært i bruk de siste årene. Mvh jan h. Flatvoll

    SvarSlett