fredag 26. juni 2009

Min første observasjon av en RØDSTJERT


RØDSTJERT (Common Redstart).
En liten fuglesafari til området Frigården gav meg min aller første observasjon av denne vakre fuglen. Egentlig skulle jeg sjekke ut om jeg kunne se igjen en Fjellvåk jeg observerte dagen før.
Ikke stor denne karen. 13-14 cm. Hekker i alle typer skogsterreng, i nord gjerne i eldre øde furuskoger. Sommergjest og overvintrer i Afrika. Nokså vaktsom og diskret. Spiser insekter. Reir i trehull eller kasser.
Flott fugl med rødoransje bryst og stjert. Svart strupe og hvit panne. Lokke og urolyd et mykt plystrende og stigende "huit" (Løvsangerlignende, men mere markert).
Bildet ble noe uklart da jeg ikke hadde riktig lukkertid på blender (for lang). Jeg må nok se om jeg kan på rettet opp dette. Denne karen hadde det også svært traelt, så har må man være skuddklar på ett sekund.
Foto: KTL

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar