fredag 5. juni 2009

GRANMEIS med 3 unger


På ei myr i Selbuskogen hørte jeg noe rart fra ei bjørk. Jeg gikk rundt og trudde jeg hadde fått øresus. Ca 3 meter over bakken var bjørka knekt og jeg la merke til to hulrom med ca 10 cm mellomrom. Ut av det nederste hullet så jeg en gapende fugleunge. Lyden kom fra 3 skrikende Granmeisunger. Det dirret i trestammen.
Her var det bare å gå i dekning og vente tålmodig på matmor. Etter ca 5 min kom en flott granmeis flygende med nebbet full av insekter.
Granmeisen har kraftig nakke og stort hode. Kan forveksles med Løvmeisen. Standfugl.
Mens jeg stod klar med kamera var den å hentet mat 3 ganger. Jeg må nok hilse på denne familien igjen en annen dag.
Foto: KTL

1 kommentar:

  1. Bildene du har tatt er kjempefine! Jeg må få være med deg på fuglesafari igjen. Vil se små pippipunger, som roper etter matmor:)
    Var det småfugler i malebøtta?

    SvarSlett